سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاطرات یک برنامه نویس

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اولین قدم من برای برنامه نویسی

سلام دوست من به صفحه وبلاگ من خوش آمدی ،من یک برنامه نویس هستم که قراره تجربیات چندساله خودم رو در زمینه ای تی و برنامه نویسی باهاتون به اشتراک بزارم .تبسم

وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل شدم به شدت اشتیاق داشتم وارد بازار کار بشمو بتونم از اطلاعات و مدرکم استفاده کنم و کسب درآمد کنم ولی از اونجایی که من رشتم مهندسی برق بود و خانم بودم کار مناسبی برام پیدا نمیشد ، یه شب داخل گوگل سرچ کردم " پردرآمد ترین شغل های سال ؟ "

از بین تمام اون سایتها و مقالاتی که خوندم، برنامه نویسی توجه منو به خودش جلب کرد ، از اونجایی که من هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتم اطلاعاتی راجع به برنامه نویسی سایت یا همون طراحی سایت و برنامه نویسی موبایل گرفتم و دیدم" طراحی سایت" بیشتر توجهم را جلب کرد.

دوباره داخل گوگل سرچ کردم"  راه های یادگیری برنامه نویسی ؟ " و متوجه شدم که چند راه پیش رو دارم:

1.خواندن کتاب های مرتبط با برنامه نویسی

2.آموزش آنلاین و فیلم های موجود در سایت ها

3.رفتن به آموزشگاه ها و گذراندن دوره های حضوری

من مقداری عجول هستم نکته بین،معمولا سریع ترین و اقتصادی ترین راه رو انتخاب میکنم، و تصمیم گرفتم با فیلم های آموزشی که داخل سایت های مختلف هست شروع کنم ، فیلم های آموزش برنامه نویسی را داخل گوگل سرچ کردم  ولی متوجه شدم که برنامه نویسی دنیای وسیعی و شاخه های گوناگون و زبان های مختلفی  مانند سی،سی پلاس پلاس،سی شارپ، جاوا ،جاوا اسکریپت و.... داره و کلا دنیای خیلی بزرگیه،برای انتخاب احتیاج به مشاوره داشتم و با سرچ  "آموزش برنامه نویسی در اصفهان " سعی کردم دنبال مکان های آموزش برنامه نویسی بگردم تا بتونم ازشون مشاوره بگیرم.

با چند شرکت آشنا شدم که تصمیم گرفتم مکالمه ای باهاشون داشته باشم.

**اولین شرکتی که باهاشون تماس گرفتم 

ابتدا خانومی پاسخ دادن و من بهشون گفتم که علاقه به یادگیری برنامه نویسی دارم ولی هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه ندارمو از طرفی دوست دارم وارد این حوزه بشم ،از من خواستن کمی صبر کنم تا من را به کارشناس متصل کنند ،من دوباره حرفامو تکرار کردم و اون آقا سریعا برنامه نویسی اندروید را به من پیشنهاد دادن من گفتم برنامه نویسی های طراحی سایت و بقیه ی برنامه نویسی ها چطور؟؟؟!!!! .. چون من هنوز نمیدونم به کدوم زبان علاقه دارمو و کدومو انتخاب کنم و از طرفی دوست دارم خیلی زود وارد بازار کار بشم، گفتن که میتونم در دوره کسب وکار دیجیتال مارکتینگ شرکت کنم که 70 ساعته و در آن مباحث css،html، تولید محتوا،دیجیتال مارکتینگ و ....آموزش داده میشود.

من کاملا حس گیج بودم بهم دست داد و تنها سوالی که به ذهن رسید این بود که کلاسها عمومی یا خصوصی و ساعت های برگزاری به چه صورت (دوست داشتم کنترل زمان دست خودم باشه) و در جواب گفتن که کلاسها عمومی و روزهای فلان و ساعت 5-8، من به شخصه علاقه ای به کلاسهای عمومی مس دانشگاه و اینها را نداشتم بنابراین با یک تشکر مکالمه را به اتمام رسوندم.

**دومین شرکت 

قبلا از چندتا از دوستانم شنیده بودم که در زمینه آموزش برنامه نویسی در اصفهان خیلی شرکت شناخته شده ای و چندین سالم سابقه دارن ، ولی یک مشکلی که وجود داشت این بود که کلاسها به صورت عمومی برگزار میشد ، در ساعات مشخص و یک استاد چندین مبحث رو با هم  تدریس میکرد که من زیاد موافق با این موضوع نیستم و دوست دارم  هر زبان را جداگونه و با افراد مختلف آموزش ببینم چون مسلما هر شخصی بیشتر تو یه رشته تخصص داره!!!! . تصمیم گرفتم باهاشون تماس بگیرم ولی متاسفانه  نتونستم باهاشون ارتباط برقرار کنم ، پس اینم کنسل شد.

دیگه کم کم داشتم نا امید میشدم که دیدم تو لیست شرکت هایی که سرچ کردم ، شرکت پدیده تجارت بود ، وارد سایتشون شدمو باهاشون تماس گرفتم ،خانمی تلفنو پاسخ دادن که خودشون کارشناس بودن و من سوالاتمو ازشون پرسیدم...

خیلی با صبرو حوصله توضیحات اولیه در زمینه های مختلف برنامه نویسی وزبان های مختلف برنامه نویسی دادن که شامل  ؛طراحی سایت ،طراحی اپلیکیشن اندروید  هستن و طراحی سایت از دوقسمت فرانت و بک اند تشکیل میشه و اصلا اینا چی هستن و بازار کارشون چطوره رو در اختیار من قرار دادند، من در مورد اندروید پرسیدم که گفتن با زبان جاوا و کمی برای شروع ممکنه سنگین باشه و نیاز به علاقه ی زیاد و زمان خیلی زیادی هست،در مورد نحوه برگزاری کلاسها و ساعت ها و اساتید پرسیدم که گفتن کلاس ها به صورت خصوصی ،20 الی 40 ساعته که تعین روز و زمان برگزاری کلاس ها کاملا به اختیار خود هنرجو و هماهنگی با استاده و برای هر دوره چند استاد داشتن و از من خواست که اگر خواستم مشاوره حضوری هم دارن که رایگانه و میتونم برم بازشون حضوری مشاوره بگیرم. ک حضوری برم شرکتشون برم.

بعد از رفتن به شرکت کلی صحبت با مسئول آموزششون و یکی از مدرس هاشون تصمیم گرفتم برم سمت طراحی سایت. و دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس ثبت نام کردم ، استادم کاملا صبورانه از صفر شروع کرد به آموزش کدنویسی. خداراشکر جوان بود و با حوصله. چون من عادت دارم تا مسئله ای را متوجه نشدم چندبار هم شده بخوام توضیح بدن بهم. خیلی جالب بود که کلاس ها علاوه برآموزش تئوری به صورت عملی هم برگزار میشد و خیلی جلسات تمرین هایی به من میدادن ، انگیزه رو در من چند برابر می‌کرد. بعد از اتمام دوره آموزشی با توجه به پیشرفتی که داشتم و علاقم به بحث کدنویسی و کلا طراحی سایت ، شروع کردم به زدن وب سایت برای نمونه کار. 4-5  تا فرانت اند کامل با ریسپانسیو کدنویسی کردم و  دو نمونش هم سمت وردپرستو زدم البته دست استاد و مدیر شرکت هم درد نکنه گفتند هر وقت سوالی باگی چیزی داشتم بهم کمک میکنن که پیام میدادم به استاد و جوابمو میدادن یا راهنماییم میکردن که چطور سرچ کنم که به جوابم برسم. خلاصه بعد فک کنم 2 ماه بود که از همون شرکت تماس گرفتن و من رو به چند جا برا کار معرفی کردن و من بالاخره با رفت و آمد و نشون دادن نمونه کارهام به اون چندتا شرکت  تونستم خیلی سریع مشغول به کار بشمو خداراشکر درآمد داشته باشم برا خودم….

و این شروعی برای ورود من به جرگه ی برنامه نویسان و برنامه نویسی بود وبعد از آن  من سعی کردم جز! کار حضوری شروع کنم بصورت دورکاری هم پروژه بگیرم. با راهنمایی گرفتن از مسئول آموزششون چون هزینه هم میخواستم به صرفه باشه برام منو با مبحث اینستاگرام  آشنا کردن که اونجا بتونم نمونه کارهام و توانایی هام را بذارم و شروع کنم به دورکاری. منم پکیج کاپیتان اینستاگرام شو را خریدم و دیدمش کیفیتش خیلی خوب بود در عین حال که دوره ی فشرده ای بود خیلی مطالب کلیدی جذب مخاطب تو اینستا را یادگرفتم و خودمم البته مطالعه داشتم تو اون ضمینه. با کمک این دوتا کنارهم تونستم در اینستا شناخته بشم و از راه دور هم پروژه بگیرم. یاذم میاد برا پروژه اولم اینقدر ذوق داشتم که دو روز از گرفتنش نشده بیشتر پولشو یکجا خرج کردم.

برای رسیدن به هدف و علاقت هیچ وقت دست از تلاش برندار حتی اگر مد ت ها زمان ببره